A fost odata Rap…

Tot sarind pe Youtube din Racla-n Delikt si-n Getto Daci si Deceneu am ajuns la un clip care m-a dat peste cap… e despre inceputurile rapului romanesc..un fel de istorie cu interviuri luate atunci…

Pfuu ce amintiri m-au invadat…

Prin 93 eram mare fan New Kids on the Block  si Roxette… si pe o caseta de selectii am descoperit RAP-ul… erau doar 2 melodii rap:  Snoop Dogg cu What’s my name ( printre cele mai tari melodii RAP ever) si K7 cu Come Baby Come … doar 2… dar destul cat sa deschida o usa pe care nimeni nu o va putea inchide vreodata: usa spre lumea hip hop-ului….

apoi incet incet a aparut si la noi .. la inceputul lui  ’96 datorita unei colege de liceu maniaca cu asa ceva am dat de  Mafia..  tot cam  atunci am dat si de RACLA si Parazitii … cine nu stia atunci „minunatul” refren al melodiei Hip Hip Ura  de pe Rap-sodia efectului defectului?  … nefiind multe trupe si neffind inca forma tinghiteam orice album aparut.. indiferent de stil: Mafia, Parazitii, Racla, Da Hood justiceIl-Egal, Memorialul durerii, Morometzii, Klansmen, Ghetto Daci, compilatiile Marpha Hip Hop

Prin 98 s-a schimbat totul din 3 motive:

1. am cumparat DELIKT – FARA NUMAR .. cel mai bun album rap romanesc ever….. evident, parerea mea…   atunci Vexx a dat cea mai buna definitie a unui MC, care trebuie sa stie „sa invarta cuvantul ca pe titirez/ sa bage-n el aroma pana-l face obez”….daca nu, „bietul baiat e zero taiat/ si oricat s-ar screme ar naste doar dileme” …   de chestia asta multi n-au tinut cont si au perseverat in dorinta de a produce „rap” chiar daca au rezultat gunoaie…  cam atunci am devenit fan RANS for ever….  si cam tot de atunci urasc raperii gangxta – niste prosti care stiu doar sa injure (nu dau nume) ….  si acum dupa 12 ani inca mai stiu pe de rost mare parte din albumul Fara numar chiar daca   l-am ascultat foarte rar in ultimul timp…

2. Pe Marpha hip hop 3 e piesa Drepturi egale – florile cuvantului unde „Cineva” baga  textul:  „ma numesc Cedrik, am nasu’ unpic cam mic / si ma ridic  din Berceni …”  .. si  versurile astea m-au marcat pe viata… ma gandesc ca e mai mult decat evident in ce sens (dooooh!!!)

3. Atunci,  a fost maximul maximului in rapul romanesc:

in 97 au aparut Parazitii – Suta, Ghetto Daci – Daciada, la Familia- Baieti de cartier care au pregatit terenul pentru 98:  Delikt -Fara numar, in septembrie – Mafia -De cartier iar  in  noiembrie RACLA- Rime de bine .. ultimele  fiind probabil cele mai bune 3 albume de hip hop romanesc din toate timpurile…

… si acuma se zbarleste parul pe mine cand ascult melodii de atunci (97-98)  gen RimedebineIneptii Lirice sau Pe aici nu se trece sau Poveste Fără Sfârşit (am dat doar cateva exemple)…

ce vremuri… ce rap…

Apoi din pacate, RAP-ul romanesc a murit.. cu mici zvacniri si tresariri ulterioare (maxim una pe an -gen Deceneu -Operatiunea monstru -2001, Raku – In mediu vitreg -2002 …), dar tot mort este…   pentru ca ce fac „rapperii” de azi nu e rap…  pentru ca nu mai are aroma…  nu mai e rap doar pentru placerea de a te juca cu cuvintele si a da ceva pe beat … pentru ca in ziua de azi, daca asculti rap constati ca  MC-ii au mai multi dusmani decat orice manelist… pentru ca putini mai stiu sa faca rap care sa nu fie  nici social, nici politic si nici de battle… si pt ca putini ar veni sa cante la un concert pentru fani si nu pt bani  (vorba cuiva: daca tot cantati pt bani cu mandrie/ cantati la o nunta, la o cumetrie) …

Dar oricum sunt destule albume vechi bune (de la noi sau de afara), suficient cat sa dam din cap oriunde am fi cand auzim deja primele acorduri din piesa… si cand astia „mai noi” se vor trezi, le vom cumpara din nou albumele….

Sa revenim la punctul de plecare:  clipul de pe Youtube:

si partea a doua:

Enjoy

 

p.s. clipurile sunt vechi…dar cu cat trece timpul cu atata sunt mai interesante….

10 răspunsuri to “A fost odata Rap…”

  1. Dan S. Says:

    de acord, mare parte din hip-hop-ul de azi, atat cel romanesc dar cred ca mai ales cel strain, e mai mult o manea penibila..
    & oh.. the memories.. eu am ramas blocat la albumul „2001” al lui Dr.Dre 🙂

  2. dj novitki Says:

    o noua piesa a trupei Ammorall!

  3. 1guru Says:

    din hip-hop s-a transformat in tip-top (minitop)…

  4. Maddy Says:

    hehe stiu ce obsedat erai de delikt 🙂
    din rap`ul romanesc eu am ramas cu BUG Mafia si mai imi place Spike.

  5. Radu Says:

    Liricile frate, sunt arme prea letale… corect, Fara Numar e cam cel mai tare album.
    Eu am inceput cu Marpha Strict Hip-Hop (primul, si doar al doilea mi s-a mai parut ok, restul nici nu le mai tin minte) si Cei care te calca pe cap. Rap-Sodia Efectului Defectului am tras-o de la altcineva care avea tot o copie, Am ascultat si Mafia, dar dupa „Deasupra tuturor” nu mi-au mai placut deloc, si fiind mare fan RACLA am hotarat sa nu mai cumpar Mafia :))
    A mai fost o compilatie tare, Pace Cartierului, de pe care tin minte Niquaganxta si Vin indienii de la Da Hood.
    Alte casete pe care le mai am: Daciada (vreo 2-3 piese foarte misto, celalalt album nu il am), Memorialul Durerii (un soi de Mafia, cred ca am tras altceva peste), Methadon 3000, cam tot de la RACLA pana la Patratul Rosu care a fost o mare dezamagire (Rimedebine si Plus Infinit pe cd, normal), Suta, niste Da Hood, cateva albume Morometzii.
    Ce vremuri… chestiile de acum nu ma gadila deloc. CTC de exemplu – parca suna mai bine tot cu RACLA 🙂

    • cedr1k Says:

      suntem cam pe aceeasi lungime de unda… problema e ca MCii nostri au evoluat cu rapul…..cum a evoluat si rapul de afara… dar cine s-a format rapul de prin 93-99 nu se obisnuieste in veci cu asta de acuma… nici de la noi si nici de afara. …

      • Radu Says:

        ce a scos raku acum suna bine. „cautand” cu ombladon, „hip hop didactic” cu rimaru si restul albumului (inca nu l-am ascultat pe tot)

  6. Rafa Says:

    salutare tuturor!care ma lamureste si pe mine cu trupa asta Memorialu’ Durerii(cate ceva despre ei) am ascultat albumul „Cu degetu’ pe tragaci ” si mi sa parut tare fain.


Lasă un comentariu